Praktiknära utbildningsforskning (PUF)
Forskningsmiljön PUF bedriver forskning som har tydlig relevans för skolans, förskolans och fritidshemmets praktiker. Vi arbetar för en hållbar samverkan mellan forskning och utbildning i alla olika skolformer. Forskningssamarbetena är såväl regionala, nationella som internationella.
Gemensamt för forskningen i miljön är att den utgår från frågor som olika aktörer inom utbildningssystemet kan ställa sig i sin yrkesutövning. Därmed har forskningen tydlig relevans inte bara för grundskola, gymnasieskola, fritidshem och förskola, utan även för lärarutbildningen. Flera av miljöns forskare är också djupt involverade i JU:s lärarutbildningsprogram. Forskningsmiljön består av fem olika teman och en strategisk satsning.
Jesper Boesen, forskningsmiljöledare.
Teman
Skolchefsinstitutet
Institutet vänder sig till dem som är ledare för rektorer och förskolechefer i offentlig eller privat verksamhet och har som yttersta syfte att stärka dem i sitt ledarskap. Skolchefsinstitutet kommer att erbjuda forskning och utbildning som grundar sig i ett interaktivt förhållningssätt där vi tillsammans arbetar med både individens ledarskap och verksamhetsutveckling. Skolchefsinstitutet ligger under temat Skolans ledarskap.
Kontakt: Lene Foss

Forskare
Gruppmedlemmar
Professorer
- Lene Foss Länk till annan webbplats.
- Anna-Lena Godhe Länk till annan webbplats.
- Ole Hansen Länk till annan webbplats.
Docenter
- Jesper Boesen
- Robert Gunnarsson
- Karin Renblad Länk till annan webbplats.
- Catarina Schmidt Länk till annan webbplats.
Forskare och postdocs
Doktorander
- Susanna Anderstaf
- Johan Bäcklund
- Carin Bäcknäs Länk till annan webbplats.
- Pontus Bäckström Länk till annan webbplats.
- Marie Carlsson Länk till annan webbplats.
- Soodabeh Einhärjar Länk till annan webbplats.
- Maria Helming Gustavsson Länk till annan webbplats.
- Josefin Rostedt Länk till annan webbplats.
- Jabil Seven Länk till annan webbplats.
- Linda Sjögren Länk till annan webbplats.
- Tina Yngvesson Länk till annan webbplats.
- Charlotte Öhman
Adjunkter
- Git Blomberg Länk till annan webbplats.
- Monica Carlsson Länk till annan webbplats.
- Eva Dahlqvist
- Fredrik Ebefors
- Karin Jardmo Länk till annan webbplats.
- Eva-Lena Jonsson Länk till annan webbplats.
- Birgitta Lundberg Länk till annan webbplats.
- Lina Mrak
- Ulla-Lena Simonsson
- Andreas Widlund
- Klas Öhling
Affilierade forskare
- Liz Browne Länk till annan webbplats.
- Beth Ferholt Länk till annan webbplats.
- Henrik Hansson Länk till annan webbplats.
- Colette Henry Länk till annan webbplats.
- Per Håkansson Länk till annan webbplats.
- Svein Tvedt Johansen Länk till annan webbplats.
- Norris Krueger Länk till annan webbplats.
- Robert Lecusay Länk till annan webbplats.
- Anna Pauliina Rainio
- Hamsa Venkatakrishnan Länk till annan webbplats.
Projekt
GEM
Ge tjejer kraft och möjlighet att omfamna sin digitala och entreprenöriella förmåga
MOST
MOST, som står för Meaningful Open Schooling Connects Schools to Communities, är ett EU-projekt som Högskolan för lärande och kommunikation deltar i genom forskargruppen Praktiknära utbildningsforskning (PUF).
ULF
ULF är en nationell försöksverksamhet som genomfördes på uppdrag av regeringen mellan år 2017 och 2021. Försöksverksamheten ska utveckla och pröva hållbara samverkansmodeller mellan akademi och skola vad gäller forskning, skolverksamhet och lärarutbildning. Försöksverksamheten har nu förlängs till 2024 som en övergång till permanent verksamhet.
Publikationer
-
Almgren White, A., Sundberg, S. (2023). Creative play sculptures from a sustainable and intermedial perspective.
-
Öhman, C. (2023). Parental participation in preschool teaching – An aspect of democracy.
European Early Childhood Education Research Association (EECERA)
-
Graven, M., Venkat, H. (2023). SAARMSTE's role in building and connecting Early Grade Mathematics research: A review of SAARMSTE Proceedings 2003-2022.
Taylor & Francis
-
Godhe, A. (2023). Teachers’ experience of the breakdown of infrastructures during the pandemic.
Education and Information Technologies
-
Bäckström, P. (2023). Peer effects in education: Theoretical synthesis of frame factor theory and opportunity to learn using TIMSS 2011.
International Journal of Educational Research
-
Hugo, H. (2023). Historiska resonemang på mellanstadiet: En designbaserad studie för att utveckla undervisningen.
Jönköping: Jönköping University, School of Education and Communication
-
Hugo, H., Sandblom, E., Dybelius, A. (2023). Kan elever i årskurs 5 lära sig att resonera historiskt? Uttryck för historiskt tänkande genom resonemang och historiespecifik litteracitet i vardande.
Nordic Journal of Literacy Research 9(1), 141-161
-
Bäckström, P. (2023). Peer effects in education: A synthesis of frame factor theory and opportunity to learn.
-
Richardson, T., Waite, S., Askerlund, P., Almers, E., Hvit Lindstrand, S. (2023). How does nature support early language learning?: A systematic literature review.
Taylor & Francis
-
Blomberg, G. (2023). En likvärdig förskola – vad är det?.
Förskoleforum
-
Schmidt, C. (2023). Kommunikativa klassrumspraktiker: Tidig läs- och skrivundervisning.
Lund: Studentlitteratur AB
-
Gustavsson, M. (2023). Engagemang vid fiktionsläsning: en studie med lärare och elever i svenskundervisning i årskurs 7–9.
-
Gustavsson, M. (2023). Engagement when reading fiction in various formats: A study of teachers’ and students’ understanding of reading engagement in Grade 7-9 Swedish language classes.
-
Blomberg, G. (2023). Att skapa förutsättningar för en likvärdig förskola.
-
Schmidt, C. (2023). Skrivande som representation.
In: E. Hultin & K. Jönsson (Ed.), Skrivundervisningens praktiker (pp. 55-64). Malmö: Gleerups Utbildning AB
Alla träffar från DiVA (591)