Naturorienterande ämnen och teknik för lärare i åk 4-6, (1-30). Ingår i Lärarlyftet 30 hp
Mer info om hur du söker till kursen och huvudmannablankett som du ska bifoga din ansökan finner du på www.ju.se/lararlyftet. Där finns även information om validering och studievägledning.
Kursinnehåll
Delkurs – Teknik, 7,5 hp
Innehållet bearbetas i föreläsningar, laborativa moment, övningar och diskussioner.
Ämnesteori:
Tekniska system
Teknikens historia och tekniksyn
Sociala och miljömässiga konsekvenser av teknikval
Konstruktioners mekanik och hållfasthet, vanliga materials egenskaper
Elektricitet i enkla konstruktioner
Presentationer av tekniska lösningar; skisser, fysiska och digitala modeller
Programmering
Ämnesdidaktik, varierade arbetssätt, aktuell forskning:
Undervisning, för åk 4-6, med utgångspunkt i elevers erfarenheter, förförståelse och begreppsbildning; t.ex. tekniska system, mekanik, hållfasthet
Progression i konstruktionsarbete,
Didaktiska frågor med hänsyn till genus och jämställdhetsperspektiv
Aktuell teknikdidaktisk forskning
Styrdokument, bedömning och betyg:
Bedömning av praktiskt arbete och betyg i teknikämnet utifrån skolans styrdokument
Skolverkets stödmaterial i teknik
Generella kompetenser:
Anpassningar i undervisningen så att alla elever lär och utvecklas.
Digitala verktygs möjligheter och begränsningar, samt hur dessa kan användas i olika lärandesituationer i undervisningen.
Delkurs – Fysik, 7,5 hp
Innehållet bearbetas i föreläsningar, laborativa moment, övningar och diskussioner.
Ämnesteori:
Energins olika former och omvandlingar.
Energiflöden, temperatur
Väderfenomen
Krafter och rörelser; tyngdkraft, luftmotstånd och friktion
Elektriska kretsar
Ljus och ljud
De närmsta himlakropparna.
Dygns- och årstidsförlopp
Systematiska undersökningar, experiment som metod
Ämnesdidaktik, varierade arbetssätt, aktuell forskning:
Undervisning, för åk 4-6 i fysik, med utgångspunkt i elevers erfarenheter, förförståelse och begreppsbildning; t.ex. energi, väderfenomen, elektricitet, partikelmodell
Systematiska undersökningar
Aktuell fysikdidaktisk forskning diskuteras och bearbetas i examinationsuppgift
Styrdokument, bedömning och betyg:
Bedömning och betyg i fysikämnet utifrån skolans styrdokument
Skolverkets stödmaterial i fysik
Generella kompetenser:
Anpassningar i undervisningen så att alla elever lär och utvecklas.
Digitala verktyg och dess möjligheter och begränsningar, samt hur dessa kan användas i olika lärandesituationer i undervisningen
Delkurs – Kemi, 7,5 hp
Innehållet bearbetas i föreläsningar, laborativa moment, övningar och diskussioner.
Ämnesteori:
Kemins betydelse för miljö, människa och ett hållbart samhälle
Atomens byggnad, periodiska systemet, kemisk bindning
Egenskaper hos olika ämnen och material (t.ex. löslighet och surhetsgrad) – kemiska förklaringsmodeller
Materians uppbyggnad, några olika kretslopp, faser och fasövergångar
Fossila och förnybara bränslen
En orientering i organisk kemi
Matens innehåll och näringsämnenas betydelse för hälsa
Kemikalier – risker och säkerhet
Ämnesdidaktik, varierade arbetssätt, aktuell forskning:
Undervisning, för åk 4-6, med utgångspunkt i elevers erfarenheter, förförståelse och begreppsbildning
Undervisning för hållbar utveckling
Kinestetiska och estetiska uttrycksformer för lärande
Skollaborationer för åk 4-6, vad, hur och varför?
Planera, dokumentera och kommunicera laborativt arbete i kemi
Aktuell kemididaktisk forskning
Styrdokument, bedömning och betyg:
Bedömning och betyg i kemiämnet utifrån skolans styrdokument
Skolverkets stödmaterial i kemi
Generella kompetenser:
Inkluderande anpassningar och strategier i undervisningen så att alla elever lär och utvecklas
Användning av digitala verktyg och medier i olika lärandesituationer i undervisningen
Delkurs – Biologi, 7,5 hp
Innehållet bearbetas i föreläsningar, laborativa moment, övningar och diskussioner.
Ämnesteori:
Liv och livets utveckling
Ekosystemens struktur och dynamik: näringskedjor, energipyramider, kretslopp, fotosyntes, cellandning och nedbrytning
Människans beroende av ekosystemtjänster och påverkan på ekosystem och hållbar utveckling
Evolutionsteori – organismers anpassning till miljön och biologisk mångfald
Systematisk översikt av organismvärlden
Grundläggande art- och gruppkännedom
Människokroppen – hälsa och välbefinnande
Pubertet, sexualitet och reproduktion
Ämnesdidaktik, varierade arbetssätt, aktuell forskning:
Undervisning, för åk 4-6, med utgångspunkt i elevers erfarenheter, förförståelse och begreppsbildning; t.ex. ekologi, kretslopp, reproduktion, evolution, kropp och hälsa,
Didaktisk reflektion kring undervisningen med hänsyn till genus, sexuell läggning, flerspråkighet, kulturell mångfald och särskilda behov.
Dokumentation, tolkning och kommunikation av systematiska undersökningar och fältstudier.
Olika arbetsformer och arbetssätt för undervisning i naturvetenskap; t.ex. undersökande och estetiska arbetssätt, fältstudier, utomhusdidaktik
Aktuell biologididaktisk forskning
Styrdokument, bedömning och betyg:
Bedömning och betyg i biologiämnet utifrån skolans styrdokument
Skolverkets stödmaterial i biologi
Generella kompetenser:
Anpassningar i undervisningen så att alla elever lär och utvecklas.
Digitala verktygs möjligheter och begränsningar i biologiundervisningen.
Förkunskapskrav
Grundläggande behörighet. Du som är anställd som lärare och har en behörighetsgivande lärarexamen som är avsedd för åk 4-6 och/eller åk 7-9 utan att vara ämnesbehörig.
Urval
Utbildningsnivå: Grundnivå
Kurskod/Ladokkod: UN1N13
Kursen ges vid: Högskolan för lärande och kommunikation
Label | Value |
---|---|
Studieform | Nätbaserad distans |
Antal träffar | 16 |
Termin | Våren 2025: vecka 4 – vecka 23 |
Studietakt | Halvfart |
Undervisningsspråk | Svenska |
Ort | Jönköping |
Kurstid | Blandad undervisningstid |
Platser | 40.0 |
Kursplan (PDF) | |
Anmälningskod | HJ-U0151 |