Naturorienterande ämnen och teknik för lärare i åk 4-6, (1-30). Ingår i Lärarlyftet 30 hp

Mer info om hur du söker till kursen och huvudmannablankett som du ska bifoga din ansökan finner du på www.ju.se/lararlyftet. Där finns även information om validering och studievägledning.

Kursinnehåll

Delkurs – Teknik, 7,5 hp

Innehållet bearbetas i föreläsningar, laborativa moment, övningar och diskussioner.

Ämnesteori:

Tekniska system

Teknikens historia och tekniksyn

Sociala och miljömässiga konsekvenser av teknikval

Konstruktioners mekanik och hållfasthet, vanliga materials egenskaper

Elektricitet i enkla konstruktioner

Presentationer av tekniska lösningar; skisser, fysiska och digitala modeller

Programmering

Ämnesdidaktik, varierade arbetssätt, aktuell forskning:

Undervisning, för åk 4-6, med utgångspunkt i elevers erfarenheter, förförståelse och begreppsbildning; t.ex. tekniska system, mekanik, hållfasthet

Progression i konstruktionsarbete,

Didaktiska frågor med hänsyn till genus och jämställdhetsperspektiv

Aktuell teknikdidaktisk forskning

Styrdokument, bedömning och betyg:

Bedömning av praktiskt arbete och betyg i teknikämnet utifrån skolans styrdokument

Skolverkets stödmaterial i teknik

Generella kompetenser:

Anpassningar i undervisningen så att alla elever lär och utvecklas.

Digitala verktygs möjligheter och begränsningar, samt hur dessa kan användas i olika lärandesituationer i undervisningen.

Delkurs – Fysik, 7,5 hp

Innehållet bearbetas i föreläsningar, laborativa moment, övningar och diskussioner.

Ämnesteori:

Energins olika former och omvandlingar.

Energiflöden, temperatur

Väderfenomen

Krafter och rörelser; tyngdkraft, luftmotstånd och friktion

Elektriska kretsar

Ljus och ljud

De närmsta himlakropparna.

Dygns- och årstidsförlopp

Systematiska undersökningar, experiment som metod

Ämnesdidaktik, varierade arbetssätt, aktuell forskning:

Undervisning, för åk 4-6 i fysik, med utgångspunkt i elevers erfarenheter, förförståelse och begreppsbildning; t.ex. energi, väderfenomen, elektricitet, partikelmodell

Systematiska undersökningar

Aktuell fysikdidaktisk forskning diskuteras och bearbetas i examinationsuppgift

Styrdokument, bedömning och betyg:

Bedömning och betyg i fysikämnet utifrån skolans styrdokument

Skolverkets stödmaterial i fysik

Generella kompetenser:

Anpassningar i undervisningen så att alla elever lär och utvecklas.

Digitala verktyg och dess möjligheter och begränsningar, samt hur dessa kan användas i olika lärandesituationer i undervisningen

Delkurs – Kemi, 7,5 hp

Innehållet bearbetas i föreläsningar, laborativa moment, övningar och diskussioner.

Ämnesteori:

Kemins betydelse för miljö, människa och ett hållbart samhälle

Atomens byggnad, periodiska systemet, kemisk bindning

Egenskaper hos olika ämnen och material (t.ex. löslighet och surhetsgrad) – kemiska förklaringsmodeller

Materians uppbyggnad, några olika kretslopp, faser och fasövergångar

Fossila och förnybara bränslen

En orientering i organisk kemi

Matens innehåll och näringsämnenas betydelse för hälsa

Kemikalier – risker och säkerhet

Ämnesdidaktik, varierade arbetssätt, aktuell forskning:

Undervisning, för åk 4-6, med utgångspunkt i elevers erfarenheter, förförståelse och begreppsbildning

Undervisning för hållbar utveckling

Kinestetiska och estetiska uttrycksformer för lärande

Skollaborationer för åk 4-6, vad, hur och varför?

Planera, dokumentera och kommunicera laborativt arbete i kemi

Aktuell kemididaktisk forskning

Styrdokument, bedömning och betyg:

Bedömning och betyg i kemiämnet utifrån skolans styrdokument

Skolverkets stödmaterial i kemi

Generella kompetenser:

Inkluderande anpassningar och strategier i undervisningen så att alla elever lär och utvecklas

Användning av digitala verktyg och medier i olika lärandesituationer i undervisningen

Delkurs – Biologi, 7,5 hp

Innehållet bearbetas i föreläsningar, laborativa moment, övningar och diskussioner.

Ämnesteori:

Liv och livets utveckling

Ekosystemens struktur och dynamik: näringskedjor, energipyramider, kretslopp, fotosyntes, cellandning och nedbrytning

Människans beroende av ekosystemtjänster och påverkan på ekosystem och hållbar utveckling

Evolutionsteori – organismers anpassning till miljön och biologisk mångfald

Systematisk översikt av organismvärlden

Grundläggande art- och gruppkännedom

Människokroppen – hälsa och välbefinnande

Pubertet, sexualitet och reproduktion

Ämnesdidaktik, varierade arbetssätt, aktuell forskning:

Undervisning, för åk 4-6, med utgångspunkt i elevers erfarenheter, förförståelse och begreppsbildning; t.ex. ekologi, kretslopp, reproduktion, evolution, kropp och hälsa,

Didaktisk reflektion kring undervisningen med hänsyn till genus, sexuell läggning, flerspråkighet, kulturell mångfald och särskilda behov.

Dokumentation, tolkning och kommunikation av systematiska undersökningar och fältstudier.

Olika arbetsformer och arbetssätt för undervisning i naturvetenskap; t.ex. undersökande och estetiska arbetssätt, fältstudier, utomhusdidaktik

Aktuell biologididaktisk forskning

Styrdokument, bedömning och betyg:

Bedömning och betyg i biologiämnet utifrån skolans styrdokument

Skolverkets stödmaterial i biologi

Generella kompetenser:

Anpassningar i undervisningen så att alla elever lär och utvecklas.

Digitala verktygs möjligheter och begränsningar i biologiundervisningen.

Förkunskapskrav

Grundläggande behörighet. Du som är anställd som lärare och har en behörighetsgivande lärarexamen som är avsedd för åk 4-6 och/eller åk 7-9 utan att vara ämnesbehörig.

Urval

Läs mer om urvalsregler

Utbildningsnivå: Grundnivå

Kurskod/Ladokkod: UN1N13

Kursen ges vid: Högskolan för lärande och kommunikation

Label Value
Studieform Nätbaserad distans
Antal träffar 16
Termin Våren 2025: vecka 4 – vecka 23
Studietakt Halvfart
Undervisningsspråk Svenska
Ort Jönköping
Kurstid Blandad undervisningstid
Platser 40.0
Kursplan (PDF)
Anmälningskod HJ-U0151