Historia för lärare åk 7-9, (1-45). Ingår i Lärarlyftet. 45 hp
Mer info om hur du söker till kursen och huvudmannablankett som du ska bifoga din ansökan finner du på [www.ju.se/lararlyftet](
Kursinnehåll
Termin 1
Delkurs 1 Kronologisk översiktskurs, 10 hp
Delkursen syftar till att deltagarna ska tillägna sig en kronologisk översikt över historien där centrala händelser och historiska förlopp behandlas. Kursen fokuserar främst på det aktuella centrala innehållet i kursplanen för årskurs 7-9 historia. I delkursen belyses orsak och konsekvens i den historiska processen och hur tolkningar av det förflutna kan skapa en förståelse för samhällelig förändring. Deltagarna tillägnar sig därmed översiktliga ämneskunskaper om sociala, ekonomiska, kulturella och politiska förändringar och hur dessa påverkar vår samtid. Såväl Sverige och Norden som övriga Europa uppmärksammas med globala utblickar.
Delkurs 2 Historiedidaktik I, 5 hp
Delkursen behandlar hur historia används och brukas i samhället av individer och grupper och kan vara identitetsskapande. Efter avslutad delkurs har deltagarna tillägnat sig verktyg för analys av hur personer, platser och händelser används genom olika historiebruk. Ytterligare klargörs hur dessa historiebruk kan kopplas till begrepp som kulturarv, historiekultur, och historiemedvetande. Kursen rymmer en rad exempel på kulturarvsdiskussioner, minnespolitiska debatter och praktiker under efterkrigstiden och in i våra dagar.
Termin 2
Delkurs 3 Svensk och internationell historia - tematisk fördjupningskurs, 7,5 hp
I kursen fördjupar sig studenterna i olika teman kring hur kolonisation, imperialism och industrialisering påverkade och påverkar samhällen globalt. Det finns också möjlighet för fördjupning kring demokratiseringsprocesser under 1700-, 1800- och 1900-talen. Delkursen ger en såväl bred som djup ämnesteoretisk kunskap som tar avstamp i kursplanens centrala innehåll och anpassas till ett framtida professionsbehov.
Delkurs 4 Historiedidaktik II 7,5 hp
Delkursen är en fortsättningskurs som ämnar att fördjupa deltagarnas ämnesdidaktiska kunskaper. Här ingår teorier om lärande samt didaktiska metoder, kursen behandlar olika metoder och verktyg för att undervisa i historia utifrån olika perspektiv och med hänsyn till elevers olika behov och förutsättningar. Deltagarna utvecklar sin färdighet att planera, genomföra och bedöma elevunderlag utifrån aktuella styrdokument och ämnesdidaktiskt relevanta metoder och teorier. Med hjälp av digitala verktyg och genom att tillämpa estetiska lärprocesser i olika genrer och medier i historieundervisningen, ges deltagarna möjlighet att bredda sin egen ämnesdidaktiska repertoar.
Termin 3
Delkurs 5 Historisk metod och teori, 7,5 hp
Delkursen ger grundläggande kunskap om källkritik och andra metoder inom historievetenskap. Därutöver fördjupar deltagarna sina kunskaper om olika teoretiska perspektiv och hur dessa har präglat svensk och internationell historievetenskap. Särskilt stor vikt läggs här vid ett reflexivt förhållningssätt till historisk kunskap som deltagarna kan omsätta i sin egen undervisningspraktik. Med hjälp av historisk metod och källkritiska övningar utvecklar deltagarna ett vetenskapligt förhållningssätt till historia i allmänhet och den egna undervisningen i synnerhet.
Delkurs 6 Historiedidaktiskt arbete, 7,5 hp
Studenterna genomför ett enskilt arbete baserat på historiedidaktiska kunskaper från tidigare delkurser. Ställningstagandena är förankrade i historiedidaktisk forskningslitteratur och styrdokument.
Förkunskapskrav
Du som är anställd som lärare och har en behörighetsgivande lärarexamen utan att vara ämnesbehörig.
Urval
Utbildningsnivå: Grundnivå
Kurskod/Ladokkod: UH7N15
Kursen ges vid: Högskolan för lärande och kommunikation
Label | Value |
---|---|
Studieform | Nätbaserad distans |
Antal träffar | 6 |
Termin | Våren 2025: vecka 5 – vecka 23 |
Studietakt | Halvfart |
Undervisningsspråk | Svenska |
Ort | Jönköping |
Kurstid | Blandad undervisningstid |
Platser | 40.0 |
Kursplan (PDF) | |
Anmälningskod | HJ-U0153 |