Matematikinlärning för förskollärare som undervisar i förskoleklass (Uppdrag av Skolverket) 15 hp

Kursinnehåll

  • Ämnesdidaktisk forskning inom grundläggande taluppfattning och aritmetik, sortering och klassificering, samband och förändring, problemlösning, geometri samt mätning och rumsuppfattning
  • Strukturell ansats till undervisning och lärande om tals additiva del-helhetsrelationer
  • Lärarens ämnesdidaktiska roll
  • Undervisning som utvecklar elevers matematiska förmågor
  • Progression i undervisningsinnehåll i ett F-3 perspektiv
  • Inkluderande undervisning i matematik
  • Metodik i matematikundervisningen i förskoleklass
  • Utforskande och praktiska arbetssätt
  • Undervisningsplanering, utvärdering och utveckling
  • Analys och bedömning av elevuppgifter
  • Nationellt kartläggningsmaterial i förskoleklass – Hitta matematiken
  • Nationellt bedömningsstöd i taluppfattning åk 1-3 och Bedömning för lärande i matematik
  • Uppföljning och bedömning av elevers kunskapsutveckling i relation till kunskapskraven i årskurs 3
  • Estetiska uttrycksformer och mönsterkonstruktion
  • Matematik som språk, teoretiska perspektiv på begreppsbildning
  • Uttrycksformer och representationsformer i matematik
  • Läromedelsgranskning

Förkunskapskrav

Grundläggande behörighet samt förskollärarexamen eller motsvarande och anställd för undervisning i förskoleklass.

Urval

Läs mer om urvalsregler

Utbildningsnivå: Grundnivå

Kurskod/Ladokkod: UMUN14

Kursen ges vid: Högskolan för lärande och kommunikation

Label Value
Studieform Nätbaserad distans
Antal träffar 12
Termin Hösten 2024: vecka 35 – vecka 3
Studietakt 25%
Undervisningsspråk Svenska
Ort Jönköping
Kurstid Blandad undervisningstid
Platser 30.0
Kursplan (PDF)
Anmälningskod HJ-U0150