Matematikinlärning för förskollärare som undervisar i förskoleklass (Uppdrag av Skolverket) 15 hp
Kursinnehåll
- Ämnesdidaktisk forskning inom grundläggande taluppfattning och aritmetik, sortering och klassificering, samband och förändring, problemlösning, geometri samt mätning och rumsuppfattning
- Strukturell ansats till undervisning och lärande om tals additiva del-helhetsrelationer
- Lärarens ämnesdidaktiska roll
- Undervisning som utvecklar elevers matematiska förmågor
- Progression i undervisningsinnehåll i ett F-3 perspektiv
- Inkluderande undervisning i matematik
- Metodik i matematikundervisningen i förskoleklass
- Utforskande och praktiska arbetssätt
- Undervisningsplanering, utvärdering och utveckling
- Analys och bedömning av elevuppgifter
- Nationellt kartläggningsmaterial i förskoleklass – Hitta matematiken
- Nationellt bedömningsstöd i taluppfattning åk 1-3 och Bedömning för lärande i matematik
- Uppföljning och bedömning av elevers kunskapsutveckling i relation till kunskapskraven i årskurs 3
- Estetiska uttrycksformer och mönsterkonstruktion
- Matematik som språk, teoretiska perspektiv på begreppsbildning
- Uttrycksformer och representationsformer i matematik
- Läromedelsgranskning
Förkunskapskrav
Grundläggande behörighet samt förskollärarexamen eller motsvarande och anställd för undervisning i förskoleklass.
Urval
Utbildningsnivå: Grundnivå
Kurskod/Ladokkod: UMUN14
Kursen ges vid: Högskolan för lärande och kommunikation
Label | Value |
---|---|
Studieform | Nätbaserad distans |
Antal träffar | 12 |
Termin | Hösten 2024: vecka 35 – vecka 3 |
Studietakt | 25% |
Undervisningsspråk | Svenska |
Ort | Jönköping |
Kurstid | Blandad undervisningstid |
Platser | 30.0 |
Kursplan (PDF) | |
Anmälningskod | HJ-U0150 |