Läs- och skrivinlärning för förskollärare som undervisar i förskoleklass (Uppdrag av Skolverket) 15 hp

Mer info om hur du söker till kursen och huvudmannablankett som du ska bifoga din ansökan finner du på www.ju.se/forskollarare.

Kursinnehåll

Kursen utgår från det läraruppdrag kring läs- och skrivundervisning som lärare i förskoleklassen har. Fokus riktas mot vilka kommunikativa förmågor eleverna ska få stöd i att utveckla samt genom vilka tillvägagångssätt och aktiviteter. I kursen kommer deltagarna att få reflektera didaktiskt kring undervisning med utgångspunkt i aktuella styrdokument och bedömningsstöd samt relevant ämnesdidaktisk forskning.

Kursens innehåll berör:

  • Lärarens professionella och ämnesdidaktiska uppdrag i tidig läs- och skrivundervisning.
  • Undervisningens innehåll och progression i ett F-3 perspektiv utifrån aktuella styrdokument och bedömningsstöd.
  • Muntlig kommunikation och multimodalt berättande.
  • Tidigt ljudande (avkodning) och tidigt skrivande(inkodning).
  • Dialogisk högläsning och andra elevaktiva undervisningsformer.
  • Undervisningens textrepertoar i nya och traditionella medier.
  • Läromedel och digitala teknologier i undervisningen.
  • Kartläggning av elevers läs- och skrivutveckling lärande och samt didaktiska konsekvenser.
  • Organisering av klassrummets läs- och skrivpraktiker.
  • Läs- och skrivundervisning som en grund för deltagande i ett demokratiskt samhälle.

Förkunskapskrav

Grundläggande behörighet samt förskollärarexamen eller motsvarande och anställd för undervisning i förskoleklass.

Urval

Läs mer om urvalsregler

Utbildningsnivå: Grundnivå

Kurskod/Ladokkod: ULFN12

Kursen ges vid: Högskolan för lärande och kommunikation

Label Value
Studieform Nätbaserad distans
Antal träffar 13
Termin Våren 2025: vecka 5 – vecka 23
Studietakt 25%
Undervisningsspråk Svenska
Ort Jönköping
Kurstid Blandad undervisningstid
Platser 30.0
Kursplan (PDF)
Anmälningskod HJ-U0155