Livslångt lärande (LL)
Livslångt lärande sker utifrån personliga, demokratiska och arbetslivsrelaterade syften. Inom miljön utgår vi från betydelsen att det avser en löpande, livslång individuell bildningsprocess som sker i olika formella och informella sammanhang. En stor del av vår forskning rör det som sker i arbetsliv och i utbildningssammanhang, men vi studerar även det som händer på marginalen och det som utspelas i de nya gränsland som uppstår i förändringar på regional, nationell och internationell nivå.
Vi som finns i forskningsmiljön bidrar till den vetenskapliga utvecklingen, men lika viktigt är att den kunskap som utvecklas kommer undervisningen, våra samarbetspartners och samhället i stort till godo. När vi talar om ett hållbart arbetsliv i relation till vårt HR-program, innebär det att tala om både arbete och liv i en vidare bemärkelse där meningsskapande, samskapande och motivation är centralt. Vi ser framför oss ett samhälle där det finns plats för alla människor, och där lärande stödjer individens utveckling i arbetsliv, som medborgare och framför allt som människa.
Teman
Encell - Nationellt kompetenscentrum för livslångt lärande
Forskningsmiljön har utvecklats inom ramen för arbetet med att bygga upp ett Nationellt kompetenscentrum för livslångt lärande – Encell. Encell har på uppdrag av regeringen ett övergripande nationellt ansvar för forskning och kunskapsspridning om vuxnas lärande i partnerskap och nätverk. Encell bildades 2001 och har Stiftelsen Högskolan i Jönköping som huvudman och Högskolan för lärande och kommunikation (HLK) som värdorganisation.

Skolchefsinstitutet
Skolchefsinstitutet vänder sig till dem som är ledare för rektorer och förskolechefer i offentlig eller privat verksamhet och har som yttersta syfte att stärka dem i sitt ledarskap.
Skolchefsinstitutet erbjuder forskning och utbildning som grundar sig i ett interaktivt förhållningssätt där vi tillsammans arbetar med både individens ledarskap och verksamhetsutveckling.

Forskare
Gruppmedlemmar
Professorer
- Helene Ahl Länk till annan webbplats.
- Sangeeta Bagga-Gupta Länk till annan webbplats.
- Cecilia Bjursell
- Lene Foss Länk till annan webbplats.
- Roland Persson
Docenter
- Vezir Aktas Länk till annan webbplats.
- Ingela Bergmo Prvulovic
- Martin Hugo Länk till annan webbplats.
Forskare och postdocs
- Lars Almén Länk till annan webbplats.
- Pia Andersson Länk till annan webbplats.
- Isa Bohman Jertfelt Länk till annan webbplats.
- Carin Falkner
- Joel Hedegaard
- Emma Neal Länk till annan webbplats.
Doktorander
- Helena Anderström Länk till annan webbplats.
- Asia Della Rosa Länk till annan webbplats.
- Joel Berglund Länk till annan webbplats.
- Karin Ingeson Länk till annan webbplats.
- Richard Lindberg Länk till annan webbplats.
- Nevena Pantelic Länk till annan webbplats.
- Jabil Seven Länk till annan webbplats.
- Therese Uppman Länk till annan webbplats.
Affilierade forskare
- Anouk Jasmine Albien Länk till annan webbplats.
- Ann-Kristin Boström Länk till annan webbplats.
- Satya Brink Länk till annan webbplats.
- Anders Dybelius
- Wai Yi Feng
- Claudia Gillberg Länk till annan webbplats.
- David Hallberg Länk till annan webbplats.
- Colette Henry Länk till annan webbplats.
- Ann Ludvigsson
- Svein Tvedt Johansen Länk till annan webbplats.
Projekt
Publikationer
-
Bäcklund, J., Bagga-Gupta, S. (2025). What do universities showcase digitally?: Epistemological-methodological issues and the role of higher educational institutions in the 21st century.
Bandung 12(1), 65-116
-
Avby, G., Bergmo-Prvulovic, I. (2025). Negotiating leadership in a self-styled HoilocracyTM system.
-
Bergmo-Prvulovic, I., Carlsson, L., Lindberg, Y. (2025). WAIT: Workplace and higher education learning for professional AI-gency and digital transformation.
-
Berglund, J., Bjursell, C., Hugo, M. (2025). Research on education in prisons: a scoping review.
Taylor & Francis
-
Dybelius, A. (2025). Historikern: Därför har vi inte landssorg i Sverige [Radiosändning].
-
Dybelius, A. (2025). Förmiddag i P4 Jönköping med Malte Nordlöf [Radiosändning].
-
Dybelius, A. (2025). Morgon i P4 Jönköping med Malte Nordlöf [Radiosändning].
-
Brazeal, D., Krueger, N., Van Esch, C. (2025). Innovations as Art: Using the Childhood Magic of Play-Doh™ to Craft Entrepreneurial Ideas.
Management Teaching Review 10(1), 8-20
-
Andersson, P., Palmer, H. (2024). Förändringsrummet i fyra dimensioner: Att navigera osäkerhet och möjliggöra transformativt samskapande.
Forskning og forandring 7(3),
-
Kronqvist Håård, M., Ståhlkrantz, K., Baltzer, C., Eilard, H., Sahlin, S., Foss, L. (2024). The Swedish National Professional program: A critical policy analysis.
-
Krueger, N., Mestwerdt, S., Kickul, J. (2024). Entrepreneurial thinking: rational vs intuitive.
Journal of Intellectual Capital 25(5-6), 942-962
-
Krohn, M., Hattenberg, D., Krueger, N., Herstatt, C. (2024). A Taxonomy of Mindsets: Current Conceptualizations and Future Directions for Mindset-Based Research in Innovation and Entrepreneurship.
In: Kirsten Mikkelsen & Annika Wolf (Ed.), International Studies in Entrepreneurship Cham: Springer
-
Kariv, D., Cisneros, L., Kashy-Rosenbaum, G., Krueger, N. (2024). Does generation matter to innovation development? A new look at entrepreneurial businesses from the perspective of resource-based view (RBV).
European Journal of Innovation Management 27(2), 424-446
-
Johansen, S., Wagner, B., Muhos, M., Thiru, Y., Jørgensen, E. (2024). Place as a Resource: An Explorative Study of the Resilience of Small Firms.
-
Jørgensen, E., Johansen, S. (2024). Identity Work in Indigenous International Entrepreneurship.
Alla träffar från DiVA (1142)