Jens Alvén Sjöberg

Doktorand i medie- och kommunikationsvetenskap
Avdelningen för kommunikation och beteendevetenskaper , Högskolan för lärande och kommunikation
Forskarutbildning , Högskolan för lärande och kommunikation

Kontakt

Rum
Hb136
Telefon
SMS-nummer
+46 73-910 08 14
Ändra din information

ORCiD: https://orcid.org/0000-0002-2033-2550 

Forskning

Jens Alvén Sjöberg (tidigare Sjöberg) forskning är fokuserar på offentliga organisationer och strategisk kommunikation. Hans forskning fokuser på sociala medier, trygghet, tillit, deltagarprocesser och Critical Making. Begreppet Critical Making handlar (i korta drag) om glappet mellan teknik och samhälle, och här är kommunikation och interaktion nyckelfaktorer i processen/erna.

Jens avhandling undersöker den svenska polisen sociala mediekommunikation gällande skapa trygghet. Projektet involverar anställda inom polismyndigheten och allmänheten. Avhandlingen ämnar att öka kunskapen och förståelsen kring polisens sociala (delvis digitala) kommunikation med fokus på att skapa trygghet. Agenda 2030 finns också med som ett paraply i forskningsprojektet. 


Avhandlingens handledare är Professor Renira Rampazzo Gambarato (huvudhandledare) och docent Cecilia Cassinger (bihandledare).

Medieuppmärksamhet kring Jens forskning

Biografi

Jens tog examen från magisterutbildningen Strategisk medieutveckling, Malmö högskola 2016. Han har alltid varit intresserad av mediekommunikation och lärande. Jens har flerårig erfarenhet som universitetsadjunkt från både Malmö universitet och Blekinge Tekniska Högskola inom ämnen medieproduktion, medieteknik och visuell kommunikation. Utöver det har han arbetat med olika Tv-produktioner från Sveriges television (SVT) Malmö, samt medieproduktioner inom grafisk design och visuell kommunikation för olika företag och organisationer i södra Sverige.

Undervisning

Jens undervisar i kandidatprogrammet inom medie- och kommunikationsvetenskap som föreläsare, handledare och examinator i kurserna: 

  • Uppsats i medie- och kommunikationsvetenskap I, 7,5hp.
  • Kandidatuppsats i Medie- och kommunikationsvetenskap, 15hp.
  • Kommunikation och organisation, 7,5hp.
  • Organisationers kommunikativa grunder, 7,5hp

Övriga uppdrag vid JU och medieframträdanden

Jens var med och startade upp Högskolan för Lärande och Kommunikations egen doktorandorganisation 2020 och satt som en av två representanter mellan 2020-01-01 och fram till 2022-08-31. 

Utöver det är Jens medgrundarna till HLKs doktorandpodd: https://on.soundcloud.com/bqVSL 

Jens har i samband med valet 2022 medverkat som expert kring politikers sociala medier i SVT Nyheter: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jonkoping/experten-om-toppolitikernas-sociala-medier