Emelie arbetar som CRM Marketing Manager på Triumph International i Schweiz.

Nästan direkt efter examen flyttade Emelie Hultman till Stockholm, sov på en kompis soffa, praktiserade på PR-byrå och sökte jobb som en galning. I dag är hon CRM Marketing Manager på Triumph International i Schweiz.

Emelie, före detta student, med sitt företags (Triumph) provdockor i bakgrunden

– Den där första tiden som praktikant på PR-byrån lärde jag mig mycket på. Jag blev på det klara med vad jag ville göra – och vad jag inte ville göra. Parallellt sökte jag massor av jobb – jag högg på allt! Jag kommer ihåg att jag till och med sökte ett receptionistjobb på en byrå, bara för att få in en fot. Men det fick jag inte, de tyckte att jag var överkvalificerad, skrattar Emelie som till slut landade på ett jobb som marknadskoordinator för de två Bonnierägda magasinen Amelia och Damernas Värld.

Efter tre år upplevde Emelie att hon var redo för större ansvar och ansökte till en tjänst som marknadschef, som hon också fick. Hon blev då ansvarig för alla marknadsaktiviteter kring magasinen Tara, Kamratposten och Vi Föräldrar.

– Det var jätteroligt att arbeta med så stora och kända varumärken. Dessutom var det ett mycket varierat jobb.

Förra året tog Emelie nästa steg i karriären då hon slutade på Bonnier och började arbeta som CRM Marketing Manager på Triumph International i Schweiz.

– Här jobbar jag med att lansera/implementera/driva Triumphs nya lojalitetsprogram globalt. Jobbet är roligt för det är så varierande och innebär till stor del att analysera kunderna och deras beteenden för att kunna fatta strategiska beslut som till exempel kan förbättra kundupplevelsen och öka försäljningen.
Anledningen till att det blev Schweiz är att jag för åtta år sedan träffade min schweiziska pojkvän under en utekväll på Akademin i Jönköping då han var utbytesstudent.

JU var Emelies förstahandsval när hon började studera 2009.

– MKV var det enda kompletta programmet som erbjöd det jag ville ha, utan att jag måste sätta ihop en egen utbildning av fristående kurser. Möjligheten att göra praktik och studera utomlands lockade också. Jag valde att läsa ett halvår i USA, på välkända Penn State University. Det var stort, kul och väldigt lärorikt. Jag vill tipsa alla att åka utomlands, man ångrar sig annars.
En bra utbildning, mycket arbete och en positiv inställning är viktigt om du vill ha ett eftertraktat jobb inom marknadsföring, enligt Emelie.

Sidan uppdaterad