Anders Nersäter

Affilierad forskare
Affilierade forskare , Högskolan för lärande och kommunikation

Forskning

Anders Nersäter är doktor i pedagogik med inriktning mot didaktik och affilierad forskare vid Communication, Culture and Diversity (CCD) och Högskolan för lärande och kommunikation. Hans forskningsintressen är inriktade mot olika aspekter av undervisning och lärande i historia men också andra So-ämnen. Dessa rör främst undervisningsstrategier, kursplan- och bedömningsfrågor. Anders disputerade 2022 med en avhandling som undersöker vad elever behöver lära inom ramen för en fråge- och källbaserad undervisning i historia samt hur undervisning kan designas för att utveckla vissa ämneskompetenser.

Biografi

Anders har en bakgrund som gymnasielärare i samhällskunskap och historia och arbetar sedan 2015 som lektor i historia vid Per Brahegymnasiet i Jönköping. Han har sin huvudsakliga undervisning förlagd inom International Baccalaureate (IB) och arbetar även periodvis vid Malmö universitet och Högskolan för Lärande och Kommunikation i Jönköping. Inom ramen för sitt lektorsuppdrag bedriver han kollaborativt ämnesdidaktiskt utvecklingsarbete tillsammans med skolans förstelärare. Anders har också arbetat med att utforma nationella kursprov och ämnesplaner i historia på uppdrag av Skolverket.