JIBS-professors bok rekommenderas av Forbes

Kreativa ledare borde läsa en ny bok om den kreativa klassen, enligt en rekommendation från magasinet Forbes.

Det är mer än tio år sedan Richard Florida, en välkänd forskare inom regionalutveckling och kreativitet, publicerade sin bok The Rise of the Creative Class.

Nu har Charlotta Mellander, professor i nationalekonomi på JIBS, tillsammans med Richard Florida, Bjørn T Asheim och Meric Gertler, samlat in forskning som applicerar Floridas teorier på olika städer i olika världsdelar. Resultatet är boken The Creative Class Goes Global. Nyligen fanns boken med i magasinet Forbes på en lista över rekommenderad läsning för kreativa ledare.

– Det är stort att vara med på den här listan, och kul att boken uppmärksammas. Forbes är ett magasin med stort genomslag, säger professor Charlotta Mellander.

Enligt Forbes kan alla böcker på listan bidra till att ”främja effektivare ledarskap och framgångsrika kreativa företag.” Om just den här boken skriver tidningen: ”Det här nya verket ger ökad uppmärksamhet till tillväxt och utveckling av den kreativa klassen i städer runt om i världen.”

Forbes är en amerikansk affärstidning, som är känd för sina listor och rankningar.

2013-12-13