AACSB-seminarium för första gången i Europa

För första gången någonsin har ett Teaching Effectiveness Seminar, organiserat av AACSB International (the Association to Advance Collegiate Schools of Business), hållits i Europa. Platsen var Internationella Handelshögskolan i Jönköping och Dr Earl Simendinger, professor vid University of Tampa och Master lärare på AACSB, undervisade två lärargrupper från JIBS och andra fackhögskolor vid Högskolan i Jönköping under två separata seminarier.

År 2006 höll Earl Simendinger AACSB Internationals första Teaching Effectiveness Seminar. Han har sedan dess fortsatt organisationsarbetet och arbetar ensam med att vartannat år hålla i seminarierna som normalt enbart erbjuds i AACSB:s hemstad Tampa, Florida. De deltagande lärarna får kunskaper, färdigheter och verktyg som behövs för att skapa och leverera relevanta, student-fokuserade kurser.

– Syftet med seminariet är att hjälpa lärare att bli bättre lärare, interagera bättre med studenterna och hjälpa dem i den verkliga världen. Till exempel säger jag alltid att de bara missgynnar sina studenter om de ger dem svaren inför ett prov. Istället bör läraren vara rättvis gentemot alla studenter och uppmuntra och utmana dem att tänka själva, säger Earl Simendinger.

I beskrivningen av seminariet står det att seminariet tillhandahåller innovativa metoder och en ram för effektiv undervisning i dagens alltmer konkurrensutsatta akademiska miljö. Detta är första gången som seminariet erbjuds i Europa.

– Deltagarna från JIBS är en riktigt bra grupp. De är engagerad och kommer med många bra förslag. Seminariet riktar sig till lärare och doktorander, just de sistnämnda får inte alltid så mycket undervisning i pedagogik. En av mina viktigaste idéer är att de ska anamma tanken om att vara en "kursarkitekt”. Jag vill att de ska se styrkan i att ha ett makroperspektiv på utformningen av sina kurser, säger Earl Simendinger.

En av deltagarna på seminariet var Duncan Levinsohn , doktorand i företagsekonomi vid Internationella Handelshögskolan i Jönköping:

– Jag tycker att många av Earl Simendingers idéer var både intressanta och användbara. Jag gillade speciellt hans idé om "kursarkitekten" eftersom många av de tankarna stämde överens med saker som jag har läst nyligen om vikten av designtänkande i organisationer och entreprenörskap. Jag tror studenterna ofta tycker att det är bra att få en visuell vägkarta över en kurs eller en teori. Simendinger var också ganska provocerande, på ett positivt sätt. Han talade om vikten av att vi får de resurser som behövs för att genomföra en effektiv undervisning och föreslog att vi ska lobba för detta i högskoleledningen! Allt som allt var det två roliga och tankeväckande dagar, säger Duncan Levinsohn.

Ytterligare information:

Deltagare (från Internationella Handelshögskolan om inget annat anges):
Anna Piwonska, Veronika Pereseina, Johan Klaesson, James Dzansi, Rashid Mansoor, Urban Österlund, Tina Alpfält, Peter Warda, Hjunjoo Kim Karlsson, Börje Boers, Kajsa Haag, Sara Ekberg, Zehra Sayed, Naveed Akhter, Leona Achtenhagen, Therese Norman, Björn Kjellander, Quang Vinh Evans Luong, Adele Berndt, Mart Ots (Högskolan för lärande och kommunikation), Diogenis Baboukardos, Anna Sellin, Amin Soheili, Erik Wallentin, Bertil Carlsson, Vivian Vimarlund, Duncan Levinsohn, Huriye Aygören, Imran Nazir, Khizran Zehra, Anna Jenkins, Anna Blombäck, Mattias Nordqvist, Monika Wilinska (Hälsohögskolan), Magnus Taube, Hamid Jafari, Lucia Naldi, Massimo Bau, Marcela Ramirez-Pasillas.

Dr Earl Simendinger
Dr Earl Simendinger är professor i management på Sykes College of Business vid University of Tampa. Han har tidigare arbetat som professor vid Central Michigan University. Han är medförfattare eller medredaktör av nio böcker och har publicerat över 60 artiklar i vård-, management- och undervisningstidskrifter. Han arbetar även som konsult.

Information om AACSB
AACSB International (the Association to Advance Collegiate Schools of Business) är en global, ideell organisation sammansatt av utbildningsinstitutioner, företag och andra organisationer där man arbetar med att främja ledarskapsutbildning. AACSB grundades 1916 och organisationens huvudsyfte är att tillgodose medlemmarna med en rad olika produkter och tjänster för förbättringsarbete, bland annat genom arbete med den här typen av seminarier som ger professionell utveckling för lärare och administratörer vid handelshögskolor.

Mer om AACSB www.aacsb.edu

2012-08-27