student
Sidan uppdaterad 2017-12-19

FAQ

Vanliga frågor kring digital examination i Inspera.

Vad händer om Internetuppkopplingen går ner under pågående tentamen?

Studenten kan fortsätta skriva utan Internet-uppkoppling. När tiden är ute för tentamenstillfället kan studenten klicka på Lämna in. Då sparas en krypterad fil ner på den lokala datorn med studentens svar som inte redan laddats upp till Inspera. Filen återfinns sedan under Hämtade filer/Download i Windows eller IOSx.

Det är viktigt att du som student tar kontakt med Tentamensadministrationen om du upplevt en incident där Internet-uppkopplingen har avbrutits under en längre tid. Korta avbrott i Internetuppkopplingen påverkar inte uppladdningen, då Inspera hämtar in all data när Internet förbindelsen återupprättas.

Det går inte ladda upp sin tentamen från en Chromebook. Säkerställ att du skriver vid en PC eller en MAC-dator.

Innan tentamen

1. I vilket program skriver jag digital tentamen?

Digital tentamen skrivs i ett system som heter Inspera Assessment. Äldre system fasas nu ut på JU.

2. Kan jag testa systemet innan tentamen?

Ja, du kan testa att skriva en Demotenta hur många gånger som helst. Du kan läsa mer om demotenta här

3. Hur anmäler jag mig till tentamen?

Du anmäler dig som vanligt genom Ladoks webbtjänstlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

4. När behöver jag vara i tentamensalen?

Du behöver vara på plats senast 20 minuter innan tentamen startar. Se till att vara inloggad10 minuter innan start så att du säkerhetsställer att allt fungerar.

5. Vad behöver jag för att skriva digital tentamen i Inspera?

Du måste kunna dina användaruppgifter till ditt JU-konto. Kan du inte dessa så gå till ju.se/mittkontolänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster eller kontakta IT-helpdesk.

6. Vad är Safe Exam Browser (SEB)?

Safe Exam Browser (SEB) är en speciell webbläsare som används för att skriva tentamen säkert. När SEB används går det inte att öppna andra program eller öppna filer på datorn.

7. Jag sitter hemma och förbereder mig kvällen innan men ser ingen aktiv tentamen på mitt konto?

Din tentamen blir synlig först ca 30 minuter för en aktuell tentamen


Under tentamen

1. Hur startar jag min tentamen?

Gå till ju.inspera.comlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster och logga in med din mejladress ex moho1700@student.ju och JU-kontots lösenord.

För att starta provet behöver du ett lösenord som du får på plats i tentamenssalen.

2. Kan man få förlängd tid om datorn kraschar?

Ja, tentamensvärden kommer förlänga tiden om stoppet var under längre tid.

3. Behöver jag spara mina svar manuellt?

Nej, dina svar sparas var15:e sekund i molnet och på datorn.

4. Vad händer om jag tappar internetuppkopplingen?

Inget du har skrivit kommer gå förlorat eftersom allt sparas i molnet och på datorn. Om stoppet varat länge och du har fortsatt att skriva kommer du få hjälp av en tentamensvakt att föra över dina svar till Inspera.

5. Kan jag skriva min tentamen anonymt?

Ja, från och med hösten 2018.

6. Går det att fuska?

Nej, eftersom Safe Exam Browser tillfälligt hindrar möjligheten att göra andra aktiviteter på datorn är fusk omöjligt.

7. Kan man hoppa över frågor i tentan?

Ja, du kan välja att svara på flera enskilda frågor och sedan gå tillbaka de du inte besvarat.

8. Kan man markera en fråga man vill återkomma till?

Ja, det finns en liten flagg-ikon längst upp till höger på varje fråga som du kan klicka i och markera den fråga du vill gå tillbaka till senare

9. Kan jag lämna in blankt?

Ja, det kommer bli möjligt från och med hösten 2018.

10. Kan man gå tillbaka och ändra besvarade frågor?

Ja, om läraren inte har begränsat möjligheten i det aktuella provet.

11. Kan jag skissa i mina svar?

Ja, det finns en enkel skissfunktion i fritextfrågorna.

12. Kan man kopiera och klistra in?

Ja, men bara inom provets ramar.

13. Vad gör jag om jag får tekniska problem under tentamen?

Tillkalla en tentamensvärd så fort något oförutsett händer.

14. Får jag ta med mig ett eget tangentbord och mus till tentamensalen?

Nej. 

15. Kan jag se hur lång tid det är kvar av tentamenstiden?

Ja, längst upp till vänster räknar en klocka ner. Dessutom ser du den vanliga datorklockan - längst ned till höger.

16. Var kan jag hitta mer information om digital tentamen?

Du hittar det på ju.se/student/digital-tentamen

Efter tentamen

1. Hur får jag resultatet efter tentamen?

När din tentamen är bedömd av dina lärare går du till ju.inspera.comlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster och loggar in med in e-postadress och ditt JU-lösenord. Där finner du resultat och betyg. Läraren kan välja att publicera olika mycket av din bedömda tentamen.

Dina resultat på din Inspera-examen kommer alltid att vara synliga för dig när du är inloggad på Inspera med ditt student-e-postkonto, förutsatt att betygsättningen har slutförts. Innan dess kommer du inte att se någon resultatsida och inte heller din inlämnade tentamen! Var medveten om detta.

2. Hur kommer jag åt vynav min inlämnade tentamen?

Först av allt måste din tentamen bedömas av lärare. Därefter kommer du att se din inlämning (din tentamen) i Inspera så snart examinator har markerat alternativet: "Tillgång till svar efter provinkä". Då kommer din inlämning också att kunna visas i JU-appen (som PDF) samt också som inloggad på på https://exam.ju.se. Dessutom kommer dina resultat och betyg att publiceras i student-Ladok.

Om du inte ser din inlämnade tentamen i Inspera:

1. Kontakta din examinator och informera honom / henne om att tentorna inte syns för studenterna
2. Om han /hon säger att det har gjorts en publicering och du fortfarande inte skulle kunna se din tentamen, vänligen be examinatorn att kontakta oss via ärendehanteringssystemet till Tentamensenheten.

Obs! Du behöver klicka på Arkiv och sedan välja din tentamen för att nå resultat och inlämnad tentamen.

Du kan också se din inlämnade tentamen och dina resultat i JU-appen. Vyn av din inlämnade tentamen är också tillgänglig via exam.ju.se som inloggad med ditt studentkonto.