Roland S Persson
Professor i pedagogisk psykologi
Roland S Persson, PhD, FCollT, är professor i pedagogisk psykologi och har en forskningsinriktning mot hög prestation (talang), särbegåvning och makrosocial dynamik i förhållande till dessa. Persson tillhör British Psychological Society, The Qualitative Methods in Psychology Section of the British Psychological Society, American Psychological Association, World Council for Gifted and Talented Children, Human Behavior and Evolution Society och International Research Association for Talent and Development.
Roland S Persson är i huvudsak knuten till Personalprogrammet och ämnesområdet psykologi. Han är verksam inom Encell och understryker forskarens ansvar gentemot det omgivande samhället (den sk. Tredje uppgiften). Hittills har han bedrivit forskningsprojekt om musikalisk kommunikation och lärande, särbegåvning i utbildningssystemens olika nivåer, könsrollsförståelse och könsrollskonstruktens mätning och kunskapsklimat i olika europeiska länder. På senare tid har han även bedrivit en mer övergripande teoretisk forskning kring individen, samhället och social evolution.
Läs mer om Roland S Perssons forskning här.
Publikationer
-
Persson, R. (2021). Giftedness, talent, and human evolution: A framework for understanding extreme behavior.
In: Conceptions of giftedness and talent (pp. 281-294). Cham: Palgrave Macmillan
-
Persson, R. (2020). Challenging the Culture of Competition.
Third Factor
-
Aktaş, V., Nilsson, M., Borell, K., Persson, R. (2020). Taking to the streets: A study of the street academy in Ankara.
British Journal of Educational Studies 68(3), 365-388
-
Persson, R. (2019). Digital HR, Artificiell Intelligens och Big Data: Den nya teknologins möjligheter och omöjligheter.
Jönköping
-
Persson, R. (2019). Challenges to the basis of giftedness and talent education.
Alla träffar från DiVA (103)