Joakim Krantz
Postdoktor
Joakim Krantz är en av forskarna inom Skolchefsinstitutet. Hans forskningsintressen handlar bland annat om villkor och förutsättningar för professionalisering, styrning och meningsskapande i pedagogisk praktik, samverkan och frågor som handlar om organisation och ledarskap.
Joakim Krantz disputerade 2009 med avhandlingen Styrning och mening: - anspråk på professionellt handlande i lärarutbildning och skola. Han har tidigare arbetat som universitetslektor vid Linnéuniversitetet, där han bland annat ingick i projekt kring dokumentstyrningens påverkan på autonomi, kunskapsbas och normsystem bland professionella. Han har även varit involverad i att göra kulturanalyser i skol- och utbildningsverksamheter.
Publikationer:
-
Krantz, J. (2019). Villkor för kunskap i samverkan.
In: Ann S. Pihlgren (Ed.), Skolans konflikter: Vad varje lärare bör veta (pp. 279-310). Lund: Studentlitteratur AB
-
Krantz, J. (2018). Lärarprofession i förändring 1990-2017.
-
Krantz, J., Sundberg, D. (2018). Förord.
In: Joakim Krantz & Daniel Sundberg (Ed.), Att leda lärande: En vänbok till Per Gerrevall (pp. 3-6). Växjö: Linnaeus University Press
-
Fritzén, L., Krantz, J. (2018). Lärarprofession i förändring.
In: Joakim Krantz & Daniel Sundberg (Ed.), Att leda lärande: En vänbok till Per Gerrevall (pp. 163-192). Kalmar: Linnaeus University Press
-
Krantz, J., Sundberg, D. (2018). Att leda lärande: En vänbok till Per Gerrevall.
Kalmar: Linnaeus University Press
Alla träffar från DiVA (23)