Ingela Bergmo Prvulovic
Doktor i pedagogik
Ingela Bergmo-Prvulovic behandlar i sin forskning hur innebörden av karriär influeras och påverkas av olika förändringar i arbetslivet. Bergmo-Prvulovic intresserar sig för hur den pågående arbetslivsomvandlingen inverkar på vuxna i arbetslivet, samt vilka implikationer detta får för den karriärstödjande och vägledande praktiken avseende vuxnas karriärrelaterade frågor.
I sina studier använder Bergmo-Prvulovic multipla nivåer för analys, såsom strukturell nivå, individuell nivå och den mellanliggande nivån inom vilken vägledningens praktik är lokaliserad. Bergmo-Prvulovics avhandlingsarbete är indelat i fyra separata studier, var och en med sitt specifika syfte. Som övergripande teoretisk ram tillämpas social representationsteori.
Bergmo-Prvulovic är ansvarig för HR-programmet och har även fördjupat sig i vuxenpedagogiska och arbetslivspedagogiska frågor.
Publikationer
-
Bergmo-Prvulovic, I. (2020). Playing the career game in a changing world of work: Career navigation and support strategies in advice columns.
Nordic Journal of Transitions, Careers and Guidance 1(1), 53-68
-
Bergmo-Prvulovic, I., Hansson, K. (2019). Governance of teachers' professional development and learning within a new career position.
Dyskursy Młodych Andragogów (pp. 157-178).
-
Hansson, K., Bergmo-Prvulovic, I. (2019). Governance of teachers’ professional development and learning within a new career position.
-
Haug, E., Plant, P., Valdimarsdóttir, S., Bergmo-Prvulovic, I., Vuorinen, R., Lovén, A., Vilhjálmsdóttir, G. (2019). Nordic research on educational and vocational guidance: a systematic literature review of thematic features between 2003 and 2016.
Springer
-
Bergmo-Prvulovic, I. (2019). Career from an exchange perspective – A mutual perspective at risk in a new age?.
Alla träffar från DiVA (32)