Linda Sjödin

Doktorand i handikappvetenskap
Forskarutbildning , Högskolan för lärande och kommunikation

Forskning
Linda är doktorand inom Handikappvetenskap på Högskolan för lärande och kommunikation. 

Hon forskar på hur habiliteringspersonal arbetar med barns delaktighet i habiliteringsprocessen.

Den preliminära titeln för hennes avhandling är:
Barns engagemang i habiliteringsprocessen  - ett personalperspektiv med fokus på team och professionsnivå

Det övergripande syftet för avhandlingen är att utforska hur tidigare forskning och professioner inom habilitering beskriver barns engagemang i habiliteringsprocessen.

Syftet är också att utforskar om och hur interventioner för att få barnet engagerat i habiliteringsprocessen genomförs av det tvärprofessionella teamet eller enskilda professioner

Biografi
Linda är verksam specialistarbetsterapeut inom habilitering. Hon har en magister i Arbetsterapi med inriktning teamsamverkan och ledarskap.

Forskningsmiljö
Linda tillhör forskningsmiljön CHILD
 

Artikel

Danielsson, H. Imms, C. Ivarsson, M. Almqvist, L. Lundqvist, L. King, G. , ... Granlund M. (2024). A systematic review of longitudinal trajectories of mental health problems in children with neurodevelopmental disabilities. More information
Lundqvist, L., Sjödin, L., Karvonen, E., Arnell, S. (2024). Evaluating the impact of needs assessment models on autistic children's participation in the habilitation process: protocol for a prospective observational study BMJ Open, 14(10). More information
Sjödin, L., Buchanan, A., Mundt, B., Karlsson, E., Falkmer, T. (2012). Do vehicle grants and vehicle adaptations grants promote transport mobility and community access for children with disabilities in Sweden? Australian Occupational Therapy Journal, 59(1), 10-16. More information

Antologibidrag

Wennberg, B., Sjödin, L., Buchholz, M., Janeslätt, G. (2016). Kognitivt stöd i vardagen. In: A.-C. Eliasson, H. Lidström & M. Peny-Dahlstrand (Ed.), Arbetsterapi för barn och ungdom (pp. 267 -280). Lund: Studentlitteratur AB More information
Janeslätt, G., Sjödin, L., Wennberg, B. (2016). Tidsuppfattning och tidshantering i vardagen. In: A.-C. Eliasson, H. Lidström & M. Peny-Dahlstrand (Ed.), Arbetsterapi för barn och ungdom (pp. 255 -266). Lund: Studentlitteratur AB More information

Konferensbidrag

Sjödin, L., Lygnegård, F., Augustine, L. (2024). Team members' experiences about Children’s Participation in Pediatric Habilitation Clinics. Participation – Inclusion in Action Conference, 2024, 16th – 18th November 2024, Lifelong Learning Institute, Singapore. More information