ENCELL

Nationellt kompetenscentrum för livslångt lärande

Lene Foss

Professor i pedagogik

Professor Lene Foss är sedan september 2019 en del av Skolchefsinstitutetlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. Hon arbetade tidigare på Handelshögskolan vid universitetet i Tromsö. 

Lene Foss intresserar sig i sin forskning bland annat för strategi, styrning och ledning samt entreprenörskap och innovationer. Hon har de senaste åren exempelvis presenterat en rad publikationer kring kvinnors företagande och är tillsammans med David V. Gibson redaktör för boken The Entrepreneurial University - Context and Institutional Change (Routledge, 2015). Hon har även intresserat sig för entreprenörskap inom akademin och utbildningsväsendet.

Här hittar du en samlad presentation av Lene Foss forskning.PDF


Publikationer

  • Oftedal, E., Foss, L., Iakovleva, T. (2019). Responsible for responsibility? A study of digital e-health startups. Sustainability 11(19), Mer information
  • Naughton, B., Foss, L. (2019). Responsible innovation and commercialisation in the university context: A case study of an academic entrepreneur in digital healthcare. In: Tatiana Iakovleva, Elin M. Oftedal & John Bessant (Ed.), New Horizons in Innovation Management Edward Elgar Publishing Mer information
  • Oftedal, E., Foss, L. (2019). Hitting the institutional wall? The journeys of three firms from idea to market. In: Tatiana Iakovleva, Elin M. Oftedal & John Bessant (Ed.), New Horizons in Innovation Management Cheltenham: Edward Elgar Publishing Mer information
  • Pogessi, S., Mari, M., De Vita, L., Foss, L. (2019). Women entrepreneurship in STEM fields: where are we now?. The International Entrepreneurship and Management Journal Mer information
  • Thapa, R., Iakovleva, T., Foss, L. (2019). Responsible research and innovation: a systematic review of the literature and its applications to regional studies. European Planning Studies Mer information

Alla träffar från DiVA (95)

Sidan uppdaterad 2019-10-24

ENCELL
Sidan uppdaterad 2019-09-12
Genom att surfa vidare på JU.se godkänner du att vi använder cookies. Mer information