• Kan exkludering vara en förutsättning för ett mer jämlikt lärande?

    Encellforskarna Helene Ahl och Joel Hedegaard har formulerat en ny teori om ojämlikhet, som grundar sig i intervjuer, observationer och informella samtal i en studie om äldres lärande.
  • Därför bör äldre personer ges plats inom akademin

    Irene Hedfors masteruppsats i pedagogik blev klar under förra året. Med titeln Meningen med äldres akademiska studier - ur ett individuellt perspektiv och ett samhällsperspektiv har hon gett sig in i ett relativt obeforskat men högaktuellt område och hennes förhoppning är att kunna fortsätta på den inslagna vägen genom forskarstudier.
  • Nytt forskningsprojekt om seniorer i folkhögskolan

    Flera folkhögskolor har speciella kurser för seniorer, där personer som har gått i pension kan lära sig mer om allt från poesi till naturkunskap eller språk. Nu pågår ett forskningsprojekt för att ta reda på vad det är som lockar och vad de får med sig därifrån.
  • Äldre mår bra av utbildning – men varför?

    Magnus Schoultz vill med sin forskning försöka hitta svar på hur utbildning och lärande för äldre skulle kunna organiseras och utformas för att nå så många som möjligt, samt hur det bidrar till välmåendet.