ENCELL

Nationellt kompetenscentrum för livslångt lärande

Reportage

  • Rapport: Tre perspektiv på livslångt lärande

    Vad innebär egentligen livslångt lärande, hur har det sett ut historiskt och vilka delar ingår i det svenska utbildningssystemet?
  • Systemet för livslångt lärande finns redan – så kan vi främja det

    Nästan alla röster som höjs säger samma sak: Vi måste ha ett system för livslångt lärande! Men vad säger en professor inom livslångt lärande om att det behövs ett system, och om det faktum att alla talar om det?
  • Artikelsamling: Utbildningssystemet

    En översikt över det svenska utbildningssystemet. 
  • De nordiska ländernas system för vuxnas lärande

    Nordiskt nätverk för vuxnas lärande visar i en översikt vad de nordiska länderna har gemensamt kring livslångt lärande, och hur de skiljer sig åt. 
  • Lifelong learning in Sweden

    Professor Cecilia Bjursell adresses theoretical perspectives on lifelong learning, and development in the Swedish society.
  • Eftergymnasial utbildning i fokus på Nitusdagarna

    Nitus är ett nätverk för kommunala lärcentra. Det finns stora behov av eftergymnasial utbildning på arbetsmarknaden och under två dagar träffades nätverket i Danmark för att dela erfarenheter, diskutera möjligheter och knyta nya samarbetsband. En stor fråga handlade om utvecklingen ska tuffa på som vanligt eller om det är dags för omstrukturering i utbildningssystemet?
  • De nya vägarna är utstakade – politiken måste bestämma riktning

    Metoder för att uppnå ett mer jämlikt utbildningssverige och insatser för att motverka bristen på kompetens finns. Nu är det dags för politisk handlingskraft. Vi har intervjuat Jerry Engström på Campus Västervik, om nuläget och framtiden för en mer tillgänglig högre utbildning.
  • Nya grepp för utbildningssamverkan framåt

    På vilka sätt kan vi lära oss av samverkanssatsningar som görs mellan högskola och det omgivande samhället? Cecilia Bjursell har tillsammans med Anna-Carin Ramsten på Vinnova tittat på hur forskning, utbildning och innovation nu tar plats i samverkan, något som de beskriver i rapporten Innovativ utbildningssamverkan för livslångt lärande.
  • Tema Lifelong guidance in contexts of lifelong learning på sommarskola för doktorander

    I juni välkomnas ett tjugotal doktorander inom vägledning till årets Summer School, som hålls i Jönköping. Temat är Lifelong guidance in contexts of lifelong learning och anmälan är öppen!
  • God jul och gott nytt år!

    Nu är snart 2019 slut, vi önskar ett trevligt avslut på året och ser fram emot nästa. Här passar vi på att plocka några russin ur 2019 års forskningskaka. 
  • Bildlärare får studenter att tänka utanför ramen

    Vilken plats har estetiska ämnen inom högre utbildning? Linda Baccstig, universitetsadjunkt i bild på Högskolan för lärande och kommunikation, berättar om hur konsten kan bidra till undervisningen även för studenter som inte läser estetiska ämnen. Det finns lärande både om och i konst men också genom och med konst.
    – Vi är ju där för att de ska få möjlighet att undersöka en fråga eller ett material genom estetiken. Att få kunskap på ett annat sätt än genom det skrivna eller det talade, säger hon.

  • När konstnärer och forskare möts

    Två internationella konstnärer har under en månad i höst flyttat in bland forskarna på Malmö universitet.
    – Vi tänkte bryta ner gränser mellan saker. Till exempel mellan studenter och lärare, mellan konst och vetenskap, mellan stad och universitet. Det var en filosofi, om du kan kalla det så, bakom Institutet för urbanforskning. Det var därifrån idén kom att bjuda in konstnärer, säger Guy Baeten, som är föreståndare på institutet.

  • Den lekande, läkande, lärande konsten

    – Jag upplever någon slags energi i det, jag blir nyfiken på det och vill förstå på något sätt. Det handlar väl om att skapa mening tror jag, säger Stina Edin.
    Det hon berättar om är när hon hittar material till sin textilkonst. Ofta är det material som återbrukas. Tyger såklart, men även plastsäckar, flytvästar, tangentbord och annat som vi andra kanske inte tänker kan platsa i en väv.

  • Här skapas femton världar på ett år

    För att skapa en fiktiv värld från grunden behövs såklart fantasi och kreativitet. Men om världen ska kännas trovärdig behövs även gedigna baskunskaper i exempelvis geografi, religion, historia och samhällskunskap.
    – Det har gett mig insikt i vad som faktiskt stöttar upp civilisationsbyggnad, säger Glimon Lindh om de första månaderna i kursen Skapa världar.

  • Graffiti för seniorer

    Kursen Graffiti för seniorer var en av de sommarkurser som erbjöds på Hellidens folkhögskola i Tidaholm. Under kursen gjorde Cecilia Bjursell en observationsstudie och utöver vanliga fältanteckningar använde hon kameran för att dokumentera det som pågick. Ett första resultat blev en fotobok där bilderna fick tala sitt eget språk.
  • Skolchefsinstitutets nysatsning har rivstartat

    Skolchefsinstitutet har varit igång ett par år men under 2019 har det gjorts en stor nysatsning genom att en professor och två ytterligare forskare har anställts i gruppen. Forskningen har växlat upp och det finns en rad intressanta resultat att vänta framöver.
  • Reglerade skolchefer möttes i Växjö

    I början av oktober samlades skolchefer på Teleborgs slott i Växjö för att diskutera sin nya reglerade roll, hur uppdraget eventuellt kommer att förändras i och med de nya lagkraven och hur en skolchefs vardag kan skilja mellan kommuner med olika förutsättningar.
  • Skolforskarna: Lita på att skolan kan utvecklas underifrån

    Åsa Hirsh och Mikael Segolsson, forskare vid Högskolan för lärande och kommunikation i Jönköping, är kritiska till dagens detaljerade styrning av skolan. Inte bara på grund av problemet med att få generella lösningar att fungera överallt, utan också för att det påverkar en hel yrkeskårs syn på sig själva.
  • Ann-Kristin Boström rapporterar från EPALE-konferensen

    I början av oktober hölls en konferens om EPALE, EU-kommissionens digitala mötesplats för vuxenutbildarelänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. Ansvariga och intressenter från hela Europa samlades i Warszawa för att under två dagar diskutera plattformen och dess användning. Ann-Kristin Boström från Encell var med i den svenska gruppen som åkte dit.
  • Filmad intervju med Elisabet Nihlfors

    Vi fick möjlighet att sitta ner en stund med Elisabet Nihlfors, för att höra om hennes arbete i forskningsberedningen och hur hon ser på forskning om skolans ledning och styrning. 

Sidan uppdaterad 2018-08-30

ENCELL
Sidan uppdaterad 2018-08-20
Genom att surfa vidare på JU.se godkänner du att vi använder cookies. Mer information